Milyen kárt okozhat egy informatikai vállalkozás? – IT szakmai kár – Megtörtént esetek
I. eset
Praxisomban történt egyik eset a következő:
Egy IT vállalkozás egy kisebb önkormányzatnak végezte a rendszergazdai (rendszerüzemeltető) szolgáltatását. A megrendelő előírta, hogy felelősségbiztosítással rendelkezzen a szolgáltató.
A IT cég tárhelyet biztosított, üzemeltetett, adatmentési tevékenységet végzett, karbantartotta az egyes gépeket, frissítéseket végzett, de mindezek előtt felmérte a szükséges kapacitásigényt. Az IT cég adatmentés során nem biztosított elég tárhelyet és az adatmentés során nem ellenőrizte, hogy a mentés maradéktalanul lezajlik. Az adatmentés lefutott, de nem mentette le megfelelően a kívánt adatmennyiséget, mert megtelt a tárhely, és ezért elszálltak az adatok. Biztonsági mentés sem állt rendelkezésre.
Mi térült az IT károkozás során?
A kártérítés összeg, szakértői díjak térültek. Peren kívüli, gyors egyezség született.
II. eset
Hasonló informatikai szakmai hiba az alábbi eset. Itt még az is nehezítheti a helyzetet, hogy nem Magyarországon szolgáltatott a hazai vállalkozó. Van megoldás erre is.
Egy IT cég német ügyfelének végzet az online webshop fejlesztést, üzemeltetést és 0-24-es ügyeletét.
A rendelési platform meghibásodott ezt az oldal jelezte az IT cégnek, de az informatikai szolgáltató nem javította a problémát rövid időn belül. Órák teltek el a javításig.
Az oldal több mint 12 órán keresztül nem volt elérhető, nem lehetett rendeléseket leadni azon keresztül így az a német online kereskedő cégnek az adott időre rendelésekből származó bevétele kiesett.
Kártérítés: az időarányos kiesett nyereség térült a IT szakmai felelősségbiztosítás alapján.